Skip to content

Strandrit, 14 juli 2012.

24 januari 2013

Een zoete herinnering, dat is deze buitenrit.
Terwijl het in Almere de hele dag geregend had was het in Schoorl zowaar droog.
De luxe broodjes die we bij ’t Trefpunt besteld hadden konden we dus op het buitenterras nuttigen.
Na het eten togen we met 9 man/vrouw naar de duinmanege voor onze rit.

Van Poelenburgh is een grote manege met veel paarden. Bij elk paard wat ze voor ons uitgekozen hadden werd in het kort de bijzonderheden verteld. Op die manier konden we zelf bepalen wie op welk paard wilde. Ik koos voor de fjord die, heel toepasselijk, Fjord heette.

Na het poetsen en zadelen togen we op pad. De (rustige) rit door de beboste duinen leek schier eindeloos. We  klommen en daalden over dijkjes en door uitgesleten geulen. Eindelijk kon je aan de witte kleur van het zand zien dat we het strand naderden. Ook aan de paarden kon je het merken. Van enthousiasme begonnen ze een stuk vlotter te lopen. Al bleven ze verder goed hanteerbaar. Geen geklier, niks.

Op het strand aangekomen moesten we eerst nog een heel stuk in stap blijven. Pas toen we alle wandelaars, spelende kinderen, vrij lopende honden en twee tegemoet komende paarden waren gepasseerd konden we los. In volle galop vlogen we over het natte strandzand. Heerlijk!

Veel te snel moesten we alweer inhouden om te stappen.  Voor ons doemden palen op, zogenaamde golfbrekers. Nadat we de palen gepasseerd waren telde onze begeleidster af. Drie, twee, één en weg vlogen we weer.
Na een paar minuten lieten de paarden zich netjes terugnemen en was het tijd om het strand te verlaten. Met de ondergaande zon achter ons reden we weer de duinen in.

Mijn idee dat dit het was werd even later teniet gedaan. Ineens stoven we in volle galop over een uitgesleten kronkelpad tussen de bomen door. WOW, dat was kicken!!!

Weer op de manege aangekomen werd er nog even een groepsfoto gemaakt waarna we de paarden gingen verzorgen. Tegen de tijd dat we klaar waren was het negen uur ’s avonds. Nog even iets eten en drinken in de gezellige kantine en dan snel weer op huis aan.

Strandrit 006

Strandrit 021

Strandrit 028

Strandrit 032

Strandrit 048

13 reacties leave one →
  1. 24 januari 2013 16:30

    Dit zijn hele fraaie foto.s !

  2. Willie permalink
    25 januari 2013 00:17

    Je hebt er een mooi verslag van gemaakt Truus, van de strandrit in Schoorl.
    Inderdaad een fijne herinnering.
    De foto’s heb ik al gezien, ze zijn mooi ja. ;-)
    En wat een geluk met het weer hadden jullie toen.

  3. 25 januari 2013 11:33

    Een heerlijke herinnering Truus! Op naar de zomer zodat dit soort ritten herhaald kunnen worden!

  4. Ferrara permalink
    25 januari 2013 13:21

    Ja, heerlijk buitenritten maken. Ik reed eeuwen geleden de buitenritten in de bossen bij Annen. Wegens diverse omstandigheden het rijden moeten opgeven, maar beleef veel plezier aan Johanneke, die van mij geen bekers hoeft te winnen, maar dat wil ze zelf.
    Nu nog wel…

  5. 25 januari 2013 17:55

    Dat was een mooie belevenis he? Schoorl, dat is niet zo gek ver bij mij vandaan. Heerlijk daar. Jullie hebben een mooi dagje gemaakt zo. Sportief ook. De foto’s getuigen er van. Mooi hoor. Zo’n dagje is je van harte gegund.

  6. 25 januari 2013 21:41

    Heerlijk hè, rijden langs het strand? De laatste keer dat ik dat deed begon het halverwege te onweren, dat was iets minder.
    Je foto’s maken we enorm enthousiast!
    Liefs, Kakel

  7. 25 januari 2013 23:31

    Het ziet er mooi uit, goeie dag gekozen ook. Ik heb niet zoveel met paarden, sterker nog ben er altijd een beetje voorzichting mee, heb ook nog nooit gereden hoewel ik jaren dicht bij de manege gewoond heb. Maar kan me voorstellen dat de vrijheid heerlijk is zo.

  8. 26 januari 2013 12:39

    Jaloersmakend verhaal, zó moet paardrijden zijn!Ik kan me goed voorstellen dat je deze dag in je herinnering koestert!

  9. Ferrara permalink
    27 januari 2013 18:13

    Truus, ik wil het toch even laten weten. Johanneke reed vandaag de sterren van de hemel en eindigde als eerste. Ze heeft er blijkbaar van geleerd.

  10. Ferrara permalink
    27 januari 2013 21:07

    Ik borduur nog even voort op het thema paard. Leuk om te lezen over manege Annen, zeker 30 jaar geleden dat ik daar mijn laatste rit reed. Ik heb er goede herinneringen aan.
    Sindsdien is er bij mij en in Annen vast veel veranderd.

  11. 1 februari 2013 14:46

    Mijn kinderen rijden paard, mij krijg je er echt niet op, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat je genoten hebt. Leuk verslag en leuke foto’s.

    Ik wens jou en je zus (door gebrek aan eigen weblog) een heel fijn weekeinde toe!

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

