Skip to content

WOW IJs.

11 januari 2009

Ik hou van puzzelen, op allerlei manieren. Als kind al was ik gek op het maken van legpuzzels, eerst natuurlijk de kleintjes met weinig stukjes in een groot formaat. Gaandeweg werden de puzzels groter en de stukjes kleiner. Het liefst maak ik nu legpuzzels van 1000 stukjes. Ik heb een houten plaat waar zo’n puzzel makkelijk op past. Die plaat leg ik op mijn schoot, zoek een aantal bij elkaar passende stukjes uit de doos en ga beginnen. Ik werk voornamelijk op kleur en op vorm, alleen bij echt moeilijke puzzels begin ik met de rand. Om het wat spannender te maken werk ik ook altijd zonder voorbeeld. Toen ik wat ouder werd kwamen daar ook de kruiswoordpuzzels bij. Ik vind van alles leuk om te doen, gewone kruiswoordpuzzels, woordzoekers, Zweedse puzzels, legpuzzels (met letters i.p.v. puzzelstukjes), cijfercode’s, doorlopers, cryptogrammen en als laatste tegenwoordig ook sudoku’s. Waar ik niet goed in ben is van die hersenkrakers zoals Logiquiz, dat gaat me toch echt boven mijn petje. Ik heb ook gemerkt dat ik een voorkeur heb voor Denksport 3 sterren. Je gaat blijkbaar op den duur wennen aan een bepaald puzzelblad, Sanders 3 sterren bijvoorbeeld vind ik een stuk moeilijker om te maken. Het zal vast wel gewenning zijn. Op regenachtige dagen en in het openbaar vervoer als forens heb ik al menig puzzel in zitten vullen. Speciaal voor dit logje heb ik zelf een cryptogram verzonnen: Wat hoor ik daar? Verlang je naar ijs!

De oplossing bestaat uit 3 letters.

No comments yet

Geef een reactie

