Skip to content

WOW Houvast.

23 januari 2009

Omdat ik al vanaf de lagere school slechthorend ben en mijn gehoor geleidelijk aan nog achteruit gaat ben ik afhankelijk van mijn gehoorapparaten. Zij zijn mijn houvast in een wereld die voornamelijk uit horenden bestaat. Net zoals mijn bril het verschil maakt tussen onscherp en scherp zien, maken mijn hoortoestellen het verschil tussen doof en slechthorend zijn. Volgens de audiologische testen heb ik een verstaans-percentage van 60 procent. Zelfs het allerbeste toestel kan daar niets aan veranderen. Het is weliswaar een lastige handicap maar ook één waar heel goed mee te leven valt. Zelf heb ik er nooit moeilijk over gedaan dat ik slechthorend ben met als gevolg dat mijn omgeving er ook geen moeite mee heeft. Een voordeel van de huidige vergrijzing is wel dat tegenwoordig niemand meer vreemd opkijkt van een gehoorapparaat. Dat was wel even anders toen ik op de lagere school met een kast-toestel rondliep ter grootte van een washandje. Tot zover mijn relaas over de hulpmiddelen die ik gebruik. Er zijn er natuurlijk veel meer zoals bijvoorbeeld kunstgebitten, die volgens mij vooral “bijtvast” moeten zijn. Mensen die slecht ter been zijn hebben letterlijk een houvast aan een stok, looprek of rollator. Gelukkig kan menig invalide heden ten dage gebruik maken van allerlei soorten elektrische rolstoelen en wagentjes, dat lijkt mij een hele vooruitgang voor deze mensen. Het geloof daarentegen biedt de mens geen fysiek maar een geestelijk houvast. Een ongrijpbare “goddelijke” kracht die men in tijden van nood kan aanwenden voor troost, kracht en moed.

No comments yet

Geef een reactie

