Skip to content

Colporteur of niet?

24 februari 2009

Maandagmiddag, de deurbel gaat en ik doe open. Er staan twee (blanke) mannen, één voor de deur en de ander een eindje achter hem. De man bij de deur begint meteen luid en duidelijk een verhaal af te steken over het reinigen van onze vuilcontainer, van binnen én van buiten. Voor zoveel euro per maand wordt ie (maandelijks, denk ik) hygiënisch gereinigd. Ik leg de man uit dat wij GFT- en vuilniszakken gebruiken en dat we de bak af en toe zelf schoonspuiten. Nee, zegt die man, dat helpt niet tegen de luchtjes! Aangezien ik geen zin heb in verdere discussies wijs ik (blindelings) op de anti-colporteur sticker boven de deurbel. Ik bén geen neger met een koffertje krijg ik te horen. Huh? Ik doe een stap naar voren en kijk naar de sticker. Inderdaad, het poppetje is zwart en heeft een koffertje in zijn hand… De man gaat verder met opdreunen: ik ben geen verkoper, ik ben geen colporteur, ik ben geen neger en ik heb geen koffertje! Ondertussen kijk ik naar zijn collega en zie dat die man zijn lachen haast niet kan houden. Dat geeft de burger moed en ik zeg nogmaals dat ik geen belangstelling heb. De man bij de deur blijft, met een verontwaardigd gezicht, herhalen dat ie geen verkoper is en pas als ik nog één of twee keer nee gezegd heb druipen ze eindelijk af. Nu vind ik dat die man wel degelijk een verkoper is, het schoonmaken is toch niet gratis?! Dan verkoopt ie dus, in mijn ogen, een schoonmaakdienst. Ja toch?!

No comments yet

Geef een reactie

