Skip to content

Woordenloos.

27 december 2010

Het is  nog vroeg als Dieneke wakker wordt. De avond ervoor heeft ze uit het raam staan kijken hoe vederlichte vlokjes de grote boze wereld langzaam begonnen te bedekken met een blanke deken van onschuld. Zo ver als het oog reikte. Die nacht droomde ze over de winterfee die met haar toverstokje zwaaiend ontelbare sneeuwkristallen in het rond liet dwarrelen. Flonkerend in het zachte schijnsel van de maan.

Ze springt uit bed, loopt naar het slaapkamerraam en trekt de gordijnen opzij.
In geluidloze verwondering valt haar mond open bij wat ze ziet. Een dik pak maagdelijke sneeuw onder een donkergrijze hemel. Zoveel heeft ze in jaren niet gezien!

Snel verdwijnt ze in de badkamer  om er fris gewassen weer uit te komen. Ze loopt haar kast na op warme winterkleding. Een dikke trui en een zomerlegging onder haar spijkerbroek moest voldoende zijn tegen de kou. Nog even koffie zetten en een paar boterhammen naar binnen werken en dan was ze klaar om er op uit te gaan.

Gewapend met een fototoestel stapt ze de deur uit. Haar in snowboots gestoken voeten maken  knisperend de eerste afdrukken in ongerepte sneeuw, waar ze bijna tot haar enkels in weg zakt. Wat onwennig lopend zet ze koers naar het nabijgelegen park. Het ochtendlicht verjaagt de donkerte van de nacht. Even later komt de zon oogverblindend boven de horizon uit.

Met twinkelende ogen, als een kind zo blij, fotografeert ze er lustig op los. Zelfs op de dunste twijgjes ligt een onvoorstelbare hoeveelheid en de straatnaambordjes zijn onleesbaar. Alsof iemand ze met poedersneeuw heeft bespoten. Je kunt niet meer zien wat grasveld, voet- of fietspad is.

Plots krijgt ze een ingeving en laat zich achterover in de sneeuw vallen. Met haar armen zwaaiend creëert ze een ‘sneeuwengel’. Haar klaterende lach doorbreekt de serene stilte. 

18 reacties leave one →
  1. 27 december 2010 15:29

    Ik heb hem nu twee keer gelezen en ik ben nog stil. Want het is niet alleen een leuk verhaal maar je hebt er ook een paar prachtige zinsdelen in verwerkt. Dat vind ik leuk: vederlichte vlokjes, geluidloze verwondering etc. In de op een na laatste alinea meen ik ergens het woord sneeuw te missen. Maar dat zijn details.

    Wil je meer van me horen over dit stukje, mail me dan even. Voor nu zeg ik: heel mooie bijdrage die het verdiend veel gelezen te worden. Beetje jammer dat het de laatste tijd een beetje stil is. Maar dat komt wel weer. Nu ga ik even de link zetten.

  2. 27 december 2010 15:30

    verdorie: het is verdient… weer een taalfout van Plato. Grommmmm.

  3. 27 december 2010 16:08

    @Plato, het is je vergeven. 😉

  4. Jenke permalink
    27 december 2010 16:20

    Een week geleden was het hier precies zo,een wondere witte wereld.Hier in de polder was het echt prachtig.

  5. Willie permalink
    27 december 2010 22:17

    Dat is echt genieten van de sneeuw!
    De eerste zijn die afdrukken maakt in de versgevallen sneeuw, dat is zo leuk.

    De sfeer heb je mooi beschreven Truus.
    Leuk, die droom over flonkerende sneeuwkristallen.

    Het is echt woordenloos en toch zegt het zoveel.
    Ze heeft toch wel een foto van haar sneeuwengel gemaakt he? 🙂

    Mooie WE-300 Truus.

  6. 28 december 2010 06:14

    Ik ben vandaag ook erg vroeg wakker, en ik ben blij dat er geen sneeuw meer gevallen is. Ik ben de winter liever kwijt dan rijk.

    Je hebt echt een mooi stuk geschreven Truus,om zo de winter te beleven is dan toch wel weer mooi op de vroege morgen.

    Ik wens je een fijne jaarwisseling toe.

  7. 28 december 2010 10:56

    Truus…..

    dit noem ik nog een een verhaal vertellen.
    wat een heerlijk taalgebruik.
    vederlicht en toch komt ie met een vaart binnen.
    Dieneke heetzeker niet toevallig Truus?
    Mus zou zulke kunstjes niet uithalen.
    dat wil zeggen het begin van het verhaal dat zou makkelijk kunnen …tot de legging aan toe.
    Maar het plot….dat zie ik me nog niet doen.

  8. 28 december 2010 13:46

    Ohhhh….dat zou ik eigenlijk ook weleens willen doen. Gewoon gaan liggen…en vleugels maken in de sneeuw. Maar…tis ook wel koud hihi.

    Mooi geschreven weer….een warm verhaal.

    Hoop dat je kan terugkijken op een warme Kerst.
    Nu met zijn allen op weg naar een mooi Oud en Nieuw he?

    Liefsss x

  9. 28 december 2010 15:27

    iemand die gewoon geniet van de sneeuw en niet moppert over de overlast.

  10. 28 december 2010 20:23

    Wat geweldig, om zo te kunnen genieten van iets wat ik nu alleen nog maar als overlast zie! Het maakt het kleine meisje weer in je wakker!

  11. 29 december 2010 13:04

    Echt mooi geschreven Truus. Ik had alleen wel een foto van die sneeuwengel verwacht 🙂
    Ik heb ook nog op het nippertje meegedaan.

  12. 29 december 2010 13:38

    ik wil die sneeuwengel ook zien!!!!
    mooi stukje weer truus!!!

  13. 29 december 2010 16:16

    @Allen, helaas geen foto van de sneeuwengel. Het schoot me pas te binnen toen ik het stukje aan het schrijven was. 😉

  14. 29 december 2010 22:22

    Truus, de laatste weken waren wat moeilijk en ik loop veel achter met lezen en reageren,maar van dit stukje word ik stil, legde mijn handen in mijn schoot en las het nog eens.

  15. 1 januari 2011 11:30

    Wat een prachtig beeld. Ik zie het zo voor me. Ook al omdat ik die sneeuw bij mezelf ook gezien heb. Mooi gevonden; ‘sneeuwengel’.

  16. 3 januari 2011 20:59

    Dit prachtige logje was me bijna ontsnapt ,pure romantiek .
    Ik dacht trouwens éven dat je het over mij had want ik heb óók zo genoten van de sneeuw .Ik kon ’s morgens niet wáchten tot ik naar buiten kon om de boel te gaan vegen en de auto uit te graven .

  17. 4 januari 2011 11:46

    Wat een prachtig verhaal! En zo herkenbaar, dat had ik geweest kunnen zijn hahaha, alleen ik ging niet voor zonsopgang op pad hoor, ik ben niet zo’n vroege vogel. 😉

  18. 16 januari 2011 23:02

    Met twinkelende ogen, als een kind zo blij, fotografeert ze er lustig op los.
    :-))))))))))

    dat zou ik geweest kunnen zijn:-)

    slaap lekker truus…..
    ik ben woordenloos.

    xxx

Geef een reactie

