Skip to content

ZOZ Zwerfvuil.

25 maart 2011

Hebben jullie even een uurtje…

Als ik over zwerfvuil ga beginnen val ik voorlopig nog niet stil. Maar goed, ik zal proberen me in te houden. Wie ergert zich er niet aan? Jij toch wel, en jij, en jij. Hoe kan het dan dat het overal stikt van de rotzooi op straat, in de natuur en in het water? Begrijp jij het, begrijp ik het.
Blijkbaar zijn er ook heel veel mensen die het echt geen ene malle moer kan schelen waar ze hun troep dumpen. Ik vraag me dan wel eens af of ze dat thuis soms ook doen.

En je hoeft echt niet alleen de jeugd de schuld te geven hoor. Ook volwassenen mikken hun rotzooi zonder nadenken in de bosjes en laten van alles uit hun handen vallen. Ongeacht waar ze zich op dat moment bevinden. Zo zag ik eens op een perron iemand een oud treinkaartje uit zijn handen laten dwarrelen terwijl er pal achter ‘m een prullenbak hing. Hemeltergend vind ik dat!

Woon je in de buurt van een school of een snackbar, dan kan je helemaal je lol op. Ik hoef vast niet uit te leggen wat je dan allemaal tegen kunt komen. Toevallig wonen wij in de buurt van een school en vonden we een keer als afdankertje van een schoolreisje hele lunchpakketjes in onze beukenhaag.
Ook favoriet om te dumpen zijn, al of niet lege, verpakkingen van sapjes en dergelijke.

En jullie hebben vast wel eens hoopjes peuken met as en papiertjes op een parkeerplaats zien liggen. Zelfs in je eigen tuin ben je niet veilig. Zo zat ik een keer in mijn korte broek en T-shirt van het zonnetje te genieten toen er ineens een brandende peuk op mijn dijbeen landde. Nou jaaaaa!

Maar vooruit, ik zal afsluiten met iets positiefs. Het zou al een heel stuk schelen als meer mensen andermans afval rond hun eigen woning weghaalden. Dat doen wij ook en ik moet zeggen, dat geeft een opgeruimd gevoel.

14 reacties leave one →
  1. 25 maart 2011 22:31

    da’s mooi geschreven truus,
    dat laten vallen waar je staat syndroom..
    oooh daar heb ik zo’n bloedhekel aan hé,

    inderdaad iedereen doet het, niet alleen jongeren…
    ik vind het ook een bron van ergernis…

    xxx

  2. 25 maart 2011 22:51

    Nou lekker gezeurd Truus, en het is nog niet eens echt zaterdag ;-).
    Maar een ergernis kan het zijn ja en je snapt soms echt niet waarom het nodig is dat er zoveel zooi ligt. En die sigarettenpeuk op je been, het toppunt!
    Fijn weekend!

  3. 26 maart 2011 09:31

    Ja inderdaad een ZOZ om u tegen te zeggen en er is geen woord Frans aan 😉
    Ik ben het helemaal met je eens!

    Dank je wel voor je bijdrage!

  4. 26 maart 2011 11:40

    goed gezeurd truus, ben het helemaal met je eens!

  5. 26 maart 2011 11:56

    Mooie ZoZ!! En ja, over dit onderwerp kan je inderdaad nog wel een uurtje door gaan ……. de ergernis en het gemak van de mensen!!
    Ergernis alom!!

  6. 26 maart 2011 15:24

    Truus iedereen ergert er zich aan, maar ’n enkeling doet er iets aan.Dit is een goeie zwerfzeur.
    groetjes Ria

  7. 26 maart 2011 17:26

    En als we gaan wandelen een prikker en vuilniszak meenemen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Nee ik doe het nog niet, ik zal er over nadenken Truus.

  8. Willie permalink
    27 maart 2011 01:02

    Ik moest meteen weer aan je miertjes denken. 🙂
    Nee, ik begrijp ook niet waarom mensen troep op straat gooien. Kwestie van opvoeden?

    Hier hebben ze wel eens een actie dat de schoolkinderen en de buurtbewoners papier kunnen ‘prikken'( het gaat met grijpers).
    Maar het blijft nooit lang schoon helaas.

    Een peuk op je been, zijn ze nu helemaal! Die peuk had ook brand kunnen veroorzaken, gevaarlijk.

    Mooi gezeurd, Truus.

  9. 27 maart 2011 20:10

    Nou éigenlijk is dit niet eens zeuren Truus ,Het is helaas het constateren van een feit !
    Het is natuurlijk een kwestie van opvoeden want zoals je al zegt , thuis gooi je toch óók niet alles op de grond !
    Als ik zie dat iemand iets bewust op straat gooit raap ik het op en breng het naar de eigenaar terug en zeg met een uiterst vriendelijk gezicht iets in de geest van “altublieft U bent iets verloren” meestal pakt men het een beetje schaapachtig aan!
    Wij hebben ook een bisisschool op de hoek van de straat en ik moet eerlijk zeggen dat we daar nóóit zwerfvuil van hebben ,de school is daar heel alert op .Het kán dus wel !

  10. 27 maart 2011 20:38

    In mijn containers die achter mijn huis staan wordt ook van alles gegooid zonder naar de kleur te kijken. Dan mag ik het papier uit het dan bijna-rottende groenafval vissen.
    Inderdaad, een grote ergernis!

  11. 29 maart 2011 12:41

    Haha, mijn kinderen mogen niets op straat gooien, want ze weten dat ze gelijk de rest ook mogen oprapen. Ze pakken ook niets meer van straat op, want ook dat moeten ze gelijk weer in de vuilnisbak gooien.
    We houden onze stoep schoon, want daar begint het toch?

    Leuke ZOZ… en leuke foto van de katten trouwens.

  12. 29 maart 2011 13:53

    andermans rotzooi rond je eigen huis opruimen is en prima suggestie.
    Ik zou het niet eens kunnen lATEN!!!
    wees eerlijk…wie wil er nu in de troep van wie dan ook wonen.

  13. Saskia permalink
    30 maart 2011 07:54

    De ergste ovetreders zijn rokers en mensen die rommel kopen in fast-food “restaurants”. Die tenten zouden verboden moeten worden! Hier is het overigens net zo erg als bij jullie en nergens meer tegen het hoofd stotend dan op stralend witte stranden. Grrrrr…!

  14. 31 maart 2011 21:49

    Nou, dat loog er niet om Truus. En je hebt gelijk ook. Als ik alles wat er bij mij in- en onder de heg wordt gedeponeerd (ik woon vlakbij twee scholen) op een rijtje leg, kan ik een klein afvalverwerkingsbedrijfje beginnen.

    Goed stuk… hoe krijgen we dit beter? vraag ik me af.

Geef een reactie

