Skip to content

ZOZ Moe.

9 mei 2011

Er zijn zoveel dingen waar een mens moe van kan worden. Lichamelijk en/of geestelijk.
De meeste mensen worden wel moe van gezeur aan hun hoofd. Van eindeloos piekeren. Slecht slapen, werkdruk, stress. Van afgebeuld worden, lange werkdagen maken, werk doen waar je geen plezier aan beleeft. Een relatie die uitgeblust is, kinderen die je gek maken, financiële zorgen.

Wat mij al jaren moe maakt is de overgang. Niet lekker in je vel zitten, nachtzweten, opvliegers die constant op de loer liggen om op de meest ongunstige momenten toe te slaan.
Sta ik, bijvoorbeeld, op mijn werk een wasbak schoon te maken, begint ineens mijn neus te lekken en als ik opkijk zie ik in de spiegel een vuurrode kop. De mijne…  
Heb ik het warm van het dweilen of stofzuigen, wordt dat minstens tien keer erger door zo’n aanval. De vlammen slaan me uit en mijn voorhoofd is nat van het zweet, evenals mijn rug.  Even pauzeren is er niet bij want dan kan ik wel aan de gang blijven. Dus ploeter ik voort.
Een enkele keer hou ik wel een korte pauze. Er zijn namelijk ook opvliegers die me, letterlijk, de adem benemen. Dan hijg ik als een oud karrenpaard en moet ik echt even zitten.

Thuis  kan ik natuurlijk gewoon stoppen met wat ik aan het doen ben en even op een stoel plaats nemen. Zodat ik niet met drijfnatte zweethandjes mijn schone goed hoef te strijken.
Me er zo min mogelijk druk om maken is de beste remedie. Want stress verergert de kwaal.

Liever ben ik ‘lekker’ moe. Zoals na een heerlijk dagje fietsen, een lange buitenrit te paard of een uiterst gezellige weblogmeeting. Dat het proberen te verstaan vermoeiend is voor mij als slechthorende, neem ik op de koop toe.

16 reacties leave one →
  1. 9 mei 2011 15:44

    Ach meis toch, wat een ellende, godzijdank had ik dat al heel vroeg en duurde het maar zeer kort omdat bij mij al jong de hele zooi verwijderd werd.

    Ja ‘lekker moe’ ben ik ook veel liever hoor, beperkingen op de koop toenemen leef je snel genoeg 😉

    Liefs en bedankt voor je bijdrage!

  2. 9 mei 2011 17:13

    hè get ja, ik herken het, al is het bij mij (nog) niet zo erg.
    gelukkig kan je altijd bloggen, ook tijdens een opvlieger!

  3. 9 mei 2011 17:34

    Ik kan me voorstellen dat dit niet echt prettig is.Sterkte…en geef vooral af en toe even lekker toe aan je vermoeidheid. Het is niet anders 😉

    Liefs

  4. 9 mei 2011 17:35

    ja het is vreselijk!
    en niet uit te leggen aan wie het niet kent.
    wat een zegen als die periode voorbij is .

  5. 9 mei 2011 19:49

    tja truus, het gaat ook weer over, zo erg als jij heb ik het niet gehad,
    wat een ellende hé….

  6. 9 mei 2011 22:01

    Gelukkig heb ik daar geen last van….
    Ook niet van een vrouw die in de overgang is, want net daarvoor vond ze een betere vriend…
    Dus dit moe zijn is gelukkig voor mij onbekend als ik jou Z-o-Z zo lees…..
    Hele mooie Z-o-Z………

  7. Willie permalink
    9 mei 2011 22:20

    De overgang gaat ook weer over gelukkig. Bij mij viel het erg mee.
    Als ik het zo erg gehad zou hebben als jij dan had ik de dokter wel om hormonen gevraagd. 😉

    Van te kort geslapen hebben word je ook moe.

    Goed gezeurd over de overgang, Truus.
    Sterkte en dat het maar gauw minder mag worden.

  8. Tonny permalink
    10 mei 2011 09:32

    geen stress. Ja ja. Is maar goed dat ik kort last van de overgang had, de stress blijft!
    Groetjes, ton

  9. 10 mei 2011 10:15

    Hé Tonny, wat leuk je hier te zien. 🙂
    Over het algemeen valt het wel mee met de overgang maar er zitten soms dagen bij…
    En dat nachtzweten heb ik gelukkig maar heel kort gehad.

  10. 10 mei 2011 14:51

    Sterkte ermee, lijkt me niet echt fijn en tijdens een hittegolf word jij zeker helemaal niet goed? 😉

  11. 10 mei 2011 17:59

    kan me er álles bij voorstellen als jij zegt dat je lieve “lekker moe wordt ” ,dit soort ellende mag dan tijdelijk zijn het is voor véél vrouwen toch een dikke ellende !
    Ik hoor bij “de mazzelaars ” die er redelijk goed door heen mochten rollen .
    Ik wens je sterkte en hoop dat je er snel doorheen bent !

  12. 10 mei 2011 21:14

    Ik heb dat nooit gehad Zou het nog komen soms
    Ik ben al bejaard

  13. Saskia permalink
    11 mei 2011 00:51

    Heel herkenbaar! ’s Winters valt het nog wel mee, maar de zomers… Hopelijk hoeven we geen van beiden meer lang te lijden voordat het eindelijk “overwaait”.

  14. 13 mei 2011 13:51

    Ik zal deze keer niet zeggen: ach, mannen moeten zich scheren, da’s ook niet fijn en het gaat nooit over. Dat zal ik niet zeggen. Nee, ik zeg je dat ik met je mee leef en dat jouw rode kop mij pijn doet omdat het jou pijn doet. Maar… het gaat over en dan komt er een vrede over je die weldadig is. Tot dan toe, schrijf het in logjes van je af. Je stikt van de lotgenoten. Ik zou zelfs willen pleiten voor een overgangsweblog. Ja, dat zou wat zijn 🙂

  15. 13 mei 2011 16:32

    Is wel herkenbaar hoor!! Ik blijf sinds de overgang nachten van slecht slapen houden en dus moe zijn.
    Ja, dan kun je beter je helemaal uit de naad gewerkt hebben, dan ben je tenminste lekker moe!

  16. 13 mei 2011 17:40

    Nou meid, ik leef met je mee! Weet er alles van maar heb het niet zo erg gehad als jij nu beschrijft! Maar het is en blijft vervelend, je kunt inderdaad beter moe zijn van leuke dingen.
    Maar je hebt even lekker gezeurd ;-), moet kunnen af en toe!

    Op naar het leuke weekend dat er voor je aankomt, heel veel plezier en blijf erop zitten hoor!

    Liefs, Trees

Geef een reactie

