Skip to content

De OV-sjips-kaart.

16 februari 2012

O, o mensen, wat kan Shirley toch een suffe oliebol zijn. Vorig jaar heeft ze noodgedwongen een, zogenaamd handige, OV-chipkaart gekocht. Vanwege de afschaffing van de strippenkaart. Tien euro was ze kwijt en dat alleen voor een rechthoekig stuk plastic. Wat voor gebruik eerst geladen moest worden. Maar goed, dat was verder het probleem niet.

Van de week had ze bedacht om die kaart eens voor de NS te gebruiken. Netjes hield ze het pasje voor de lezer. Werd ie niet geaccepteerd. Dan maar een kaartje bij de automaat kopen met mijn pinpas. Oeps, die was net een paar dagen verlopen. En ons station heeft geen loket meer. Wat nu? Teruglopen naar huis?
Gelukkig had Shirley een kortstondig helder moment. Iets over de kaart geschikt maken voor de trein. Eureka, dat was het! Logisch eigenlijk, anders wist de paslezer niet wat voor tarief er gehanteerd moest worden. Natuurlijk koos ze voor 2e klas, de trein was al duur genoeg. Zonder korting want een kortingkaart had ze niet.

Uiteraard was ze nieuwsgierig wat de reis haar gekost had dus bij het uitchecken keek ze op het schermpje op de paal. Verdorie, dat ding stond op zwart en de deurtjes klapten niet open. Dan maar een ander poortje proberen. Eentje waar de deurtjes van open stonden en het schermpje aan was. ‘U bent reeds uitgecheckt’. Nou moe, nu wist ze nog niks.

Bij terugkomst was Shirley vastbesloten om de ritprijs te weten te komen. Vanwege het vergelijkende warenonderzoek. Strak tuurde ze naar het schermpje en hield haar chipkaart ervoor. Niets… Weer hield ze haar kaart ervoor. Weer niets…
Zegt het meisje achter haar: “u moet hem daar voor houden”. En wijst op het roze ronde vlak lager op de paal. Sjips, natuurlijk…

Voorlopig koopt Shirley maar weer kaartjes want dat bleek 60 eurocent goedkoper.

16 reacties leave one →
  1. 16 februari 2012 12:25

    zo’n suffe oliebol is shirley niet! ik koop nog steeds papieren kaartjes, via internet, ben veel te bang dat ik niet uitcheck en mijn hele kaart verloopt!

  2. Trees permalink
    16 februari 2012 15:02

    Nee hoor, ze is best slim, die Shirley. Ik was ook van plan een OV chipkaart op naam aan te schaffen, hoewel ik nou ook weer niet zo vaak met OV reis. Maar eigenlijk nog steeds niet gedaan. Misschien slimmer om het maar niet te doen… Leuk verhaal Truus!

  3. Willie permalink
    16 februari 2012 22:15

    Ha, leuk! Weer een Shirley verhaal.

    Ja, voor je alles door hebt met die OV chipkaart, je moet zowat gestudeerd hebben om het te begrijpen.
    Dus voor een eenvoudig mens zoals Shirley heeft ze het nog heel goed gedaan. 😉

    Ik koop nog papieren kaartjes bij de automaat zolang het nog kan, ik ga mijn kaart pas activeren zodra ze hiermee stoppen. ( Wat ook gaat gebeuren ).

    Leuk verteld Truus, een echt humoristisch Shirley verhaal.

  4. 16 februari 2012 23:30

    sjips… komt het gezegde weer uit,
    goedkopp i s duurkoop:-)

  5. 17 februari 2012 19:50

    Ik zeg lekker niét dat ik dat de allereerste keer óók heb gedaan 😉 Voor de trein moet je trouwens minstens € 20,– tegoed hebben ,dat moet je óók maar weten dat er verschil is tussen ns en de andere vervoersmogelijkheden !

  6. 17 februari 2012 22:57

    Wat halen ze toch een hoop ellende op je hals. vroeger kocht je gewoon enkel,retour of een week-maandkaart.Simpeler kon niet ,was ook nog beter dan dit debiele gedoe.
    Ik kom hier vaker Truus ,leer ik nog eens hoe ik het had kunnen doen en gelukkig niet gedaan heb.
    Fijn weekend,
    gr.Ria

  7. 18 februari 2012 18:58

    Ja, ’t is wat hoor mit dij sjipskoart. Ik mot d’r nog oan wennen, en ik goa al zo voak noar Annie tou mit de trein.

  8. 18 februari 2012 19:02

    Ik ga nooit met de trein of bus, dus ik heb geen flauw idee hoe dat zou gaan. Ik denk dat ik dan net als Shirley het allemaal moet gaan ontdekken. Pffff… en dat in een dorp waar we al blij zijn dat er bussen rijden.

  9. 18 februari 2012 19:05

    Ik heb nog steeds geen OV-chipkaart, ik neem de fiets wel en treinen doe ik toch al niet vaak. Van de week stond ik bij Bruna en iemand voor mij vroeg wat zo’n chipkaart zou kosten, iets van 7 euro nogwat zou het zijn hoorde ik. En dan moet je hem nog opladen! Dus je betaalt ook nog extra voor een eigenlijk lege kaart begrijp ik? Dat is toch raar? Net zoiets als een lege strippenkaart moeten betalen waar geen strips opstaan die je dan later nog erbij moet kopen. :s

  10. Annie van Zuilen permalink
    18 februari 2012 19:16

    Die knipkaartjes van vroeger waore zo gek nog nie!

  11. geesje permalink
    19 februari 2012 23:09

    Ik reis nooit met het openbaar vervoer, gelukkig maar denk ik nu. wat een gedoe zeg om simpelweg een kaartje te bemachtigen. En dan heb je der uiteindelijk eentje, rijden ze niet vanwege het centimetertje sneeuw op de rails. PFF!

  12. 21 februari 2012 17:38

    Arme Shirley. Straks kun je geen kaartjes meer kopen. Wat dan? Dan moeten we allemaal. En ik wil helemaal niet. Ik wil gewoon kaartjes houden. Ouderwets he?

  13. 21 februari 2012 21:33

    Truus,

    Ik heb tot op heden ook nog geen enkele ervaring met deze “nieuwe” systemen, maar het loopt nog niet allemaal even soepel begrijp ik.
    Voor de enkele keer dat ik met de trein ga koop ik alvast in het vooruit een dagkaartje bij de Blokker of Het Kruidvat, waar ik dan het hele land mee door kan reizen.

    Groetjes,

    jeer

    p.s. Leuk dat je weer bij mij langs kwam en jijzelf ook weer actief bent.

  14. 22 februari 2012 14:08

    Ik vind het een rotsysteem, ik zit nu de hele reis met mijn ns-kortingskaart(die ik toevallig had en dus ben ik geen 10 euro kwijt) in de hand want anders vergeet ik uit te checken. lekker handig 😦

  15. 26 februari 2012 00:07

    Voel me niet aangesproken hoor, maar dit verhaal zou op mijn lijf geschreven kunnen zijn, en niet alleen vanwege de naamsovereenkomst LOL

  16. Awe A permalink
    14 maart 2012 12:12

    Praatje er niet van!
    Awe À

Geef een reactie

