Skip to content

Toeristisch Monschau.

29 augustus 2012

Monschau is een echte toeristenstad. Rijen bussen en auto’s kunnen aan de buitenrand parkeren (betaald natuurlijk) waarna men het stadje kan bezichtigen. Voor wie niet goed ter been is, het leuk vindt of geen zin heeft om te lopen, rijdt er zelfs een treintje.  

  

De rivier de Rur stroomt door het stadje, bij ons beter bekend als de Roer (van Roermond).
Aan de linkerkant van de brug hangt een kunstwerk, de ‘gratenvis’ (klik voor een vergroting).

 

Waar water is heb je kans dat je ineens een waterrad ziet.

Wie een beetje avontuurlijk is aangelegd volgt natuurlijk een wandelroute naar boven. En dan zie je al gauw dit:

Handig zijn de borden met Eifel-Blicke. Dan weet je tenminste waar je naar staat te kijken (moet je wel Duits kunnen lezen natuurlijk).  😉

Monschau heeft ook een artistiek gedeelte met antiek, ateliertjes (met o.a. schilderijtjes van (veld)bloemen zoals klaprozen) en kunstuitingen op straat. Opvallend waren een notenbalk met noten, wat bladmuziek (Rigoletto) en een groenkoperen uithangbord van een tas.

Duitsland is natuurlijk ook bekend om zijn zoete lekkernijen. In Monschau is dat de Dütchen, een soort opgerold eierkoekje.

In de Middeleeuwen was Monschau bekend om zijn bloeiende lakenproductie en wolweverijen.
Vandaar de fontein met een scheerder, verver en wever.

In een voormalige wolfabriek zit tegenwoordig een heel handwerkersdorp, compleet met een glashütte  (met glasmakers) en een gezellig plein vol terrasjes. Ideaal voor regenachtige dagen.
Er bleek ook een grote modelbouw winkel te zitten.  Frans kon het  niet laten om een fraaie houtzagerij voor zijn treinbaan te kopen.
Voor het gemak een foto van de plattegrond. 🙂

11 reacties leave one →
  1. 29 augustus 2012 17:15

    wat een prschtig stadje, heb er wel eens van gehoord, maar ben er nog nooit geweest.
    heb genoten van je reisverhalen.
    komt er nog meer??

  2. 29 augustus 2012 17:40

    Volgens mij ben ik er óóit geweest met m’n ouders ,maar ik was toen pas 14 en ik kan me weinig herinneren van het stadje dat toen waarschijnlijk nog láng zo toeristisch niet was ,in 55 jaar kan er natuurlijk veel veranderen 😉
    Toch zijn die Duitse stadjes altijd leuk om te bekijken !.

  3. 29 augustus 2012 17:47

    Ja Hanneke, er komt nog meer. Ik heb ruim 500 foto’s gemaakt. 😉

  4. 29 augustus 2012 19:07

    Het is heel lang geleden dat ik daar geweest ben. Was toen nog een kind en kon de schoonheid ervan niet waarderen. Als ik nu de foto’s zie, denk ik, wat mooi!

  5. 30 augustus 2012 09:04

    in de jaren zeventig was ik in Monschau. Het was winter. Nederland was nat en koud maar in Monschau lag sneeuw. Ik herinner me heuvels, thee met rum en de warmte van een druk cafe. Ik vond Monschau sprookjesachtig en fijn dichtbij voor een Hollander. Nu zie ik de foto’s. De sfeer komt weer terug in mijn hoofd. De beelden ken ik meestal niet maar toch is het herkenbaar. Wat een leuk verslag. Ik word er enthousiast van.

  6. Novelle permalink
    30 augustus 2012 09:57

    heee daar ben je weer mooie vakantiefoto`s Truus

  7. 30 augustus 2012 20:03

    Monschau is prachtig, net als zoveel Duitse steden… Mooie foto’s Truus!

  8. Willie permalink
    30 augustus 2012 21:04

    Wat een mooi stadje met mooie vakwerkhuizen, een dankbaar object om te fotograferen.
    Dat water en het groen zijn schilderachtig.

    Leuk, die notenbalken, de fontein en alle andere details.
    Ik dacht eerst een schapenscheerder maar het is een kam-scheerder. 😉
    Hebben jullie nog Dütchen gekocht?
    Het handwerkersdorp ziet er gezellig uit, goed idee van ze om het te maken.

    Mooi, informatief logje met hele mooie foto’s, Truus.

  9. 31 augustus 2012 21:21

    dag truus
    wat een enthousiasme leg jij aan de dag vrouwke,
    dank je wel ,
    heb je in monchou veel energie opgedaan,
    het is er erg mooi hé,
    lang geleden dat ik er was, maar dat riviertje herinner ik me nog wel 🙂

    lieve groet,

  10. 1 september 2012 20:50

    Leuk dat je er weer bent Truus.Ik heb zitten genieten van de foto’s .
    groetjes, Ria

  11. 3 september 2012 17:35

    Zeventien jaar geleden met ik met mijn Lief op de fiets naar Monchau geweest. Omdat we de fietsen niet “alleen wilden laten” hebben we geen kroeg van binnen gezien, maar wel door heel Monchau gewandeld.
    Je hebt werkelijk schitterende foto’s gemaakt. Zouden niet misstaan in een reisbrochure!

Geef een reactie

