Skip to content

Scheiden.

28 november 2012

O jongens toch, Shirley raakt bijkans overspannen van al dat sorteren. Van opstaan tot  naar bed gaan is ze er mee bezig. Het sorteerspook zweeft nog net niet in haar dromen maar het scheelt niet veel.

Thuis heeft ze tegenwoordig drie bakken staan. Een duobak voor restafval en GFT, een bak voor (verpakkings)plastic en de derde is voor papier. Daar houdt het natuurlijk niet mee op want voor het glas moet ze naar de glasbak. En dan niet, zoals in Amsterdam, alles in één opening. Nee, ze moet het ook nog op kleur in die container mikken. Wit, bruin en groen. Al heeft ze de aanduiding ‘wit’ nooit begrepen want ze gooit er altijd doorzichtig glas in.

Mooi geregeld, zullen jullie denken. Maar dat is slechts schijn.
Na een middagje flink snoeien is de GFT kant natuurlijk al snel vol. En wat doe je dan met de rest? Nou, dat propt ze dan maar in stevige plastic zakken en brengt het zelf naar het recycling perron. Wachten tot de duobak geleegd wordt is niet echt een optie, dat is maar één keer in de twee weken.

Kapotte apparaten, spullen die te groot zijn voor de bak of bij het chemisch afval horen, ook die brengt ze naar het perron.
Overbodige spullen zet ze op Marktplaats, geeft ze weg of brengt het naar de kringloopwinkel.     

Weten jullie wat ze het toppunt van hergebruik vindt? Een theezakje. Een theezakje? Ja, een theezakje!
Let op, daar komt ie; het labeltje kan bij het oud papier. Het nietje bij de metalen. Het zakje met prut bij het GFT en als laatste verdwijnt het touwtje in de pedaalemmer met gewoon afval. Omdat de vuilverbrandingsoven ook brandstof nodig heeft.

Daarnaast probeert ze de mensen op haar werk een beetje milieubewust op te voeden. Met wisselend succes. 

De WE-300 is een initiatief van Platoonline.

14 reacties leave one →
  1. 28 november 2012 21:20

    Tja ik herken het wel. Bij het theezakje ga ik dan nog niet zo ver.
    Maar hier wordt zelfs het plastic apart ingezameld.

  2. Trees permalink
    28 november 2012 21:49

    Shirley is goed bezig Truus, doe jij er ook aan mee? 😉
    Wij, in Nederland wel, sinds ruim een half jaar. Voorheen werd alleen papier en glas apart gehouden. Tegenwoordig zoals je al omschreef moet je alles scheiden. Hier op GC doen we er niet aan mee. Mijn zoon heeft een jaar of 2 heel serieus afval gescheiden hier tot hij erachter kwam dat alles op één hoop komt. Hoop maar niet dat dit ook in Nederland het geval is… Komen misschien uiteindelijk alle onderdelen van het theezakje weer fijn samen 😉
    Leuke WE!

  3. 28 november 2012 22:51

    Hier doen we het als volgt: plastic apart in zakken die we gratis in de supermarkt meenemen.Papier en blik zelf wegbrengen naar de inzamelingsplek, glas in de glasbak, Gewoon alle kleuren bij elkaar gelukkig. En het grof vuil in de betaalde zakken. De ene week de blauwe zak en de andere week de kliko voor groenafval.En met 8 cavia’s kan ik je verzekeren dat ik aan 1 kliko tekort kom…Ik deponeer dus regelmatig zaagsel in de kliko van mijn zoon en dochter. Groetjessss

  4. Willie permalink
    28 november 2012 23:52

    Hergebruik van grondstoffen is goed voor de aarde, maar een theezakje uit elkaar halen, dat is zeker een grapje van Shirley? 🙂
    Bij ons wordt nog geen plastic ingezameld en het ophalen van GFT is na jarenlange inzameling gestaakt, er zat teveel ‘troep’ doorheen, maar dat lag niet aan mij. 😉

    Maar maak je niet druk Shirley, jij doet je best en meer kan je niet doen.
    Mooie WE-300, Truus.

  5. 29 november 2012 00:29

    Zo ongeveer gaat het hier ook……bijna alles, op het theezakje na, dat vind ik teveel nonsens…

    wel een mooie invulling meis!

    Liefs

  6. 29 november 2012 09:40

    Hoera, Shirley is terug. Mijn hart verheugd zich en Cornelis Critieck zou nu zo maar ook eens terug kunnen komen want hij werd altijd een beetje rood als ik het over Shirley had. Hmmmm… Shirley zal er niet van blikken en blozen. Die twee zijn ZO verschillend 🙂
    Maria zegt: Plato wat zit je nou weer te stoken. Laat die man. Enfin, ’t is waar.

  7. 29 november 2012 09:43

    O ja, ik vind dat Shirley hier mooie, leerzame dingen neerzet. Ik bedoel, zo ga je toch heel anders naar een theezakje kijken. Hier wordt ook wel gerecycled maar niet ZO fanatiek. In Hasselt daarentegen doen ze er veel meer aan. Dat is oppassen geblazen.
    Maar ja, doet de overheid ook aan scheidingen, of flikkeren ze daarna weer alles op één hoop? Wie controleert dat. Hebben wij een Recycle-Piet?

  8. 29 november 2012 11:33

    Iedereen, dat van het theezakje heeft een goede bekende van mijn moeder een keer geroepen. Volgens mij bedoelde hij het cynisch. Het is dus inderdaad een grapje. 😉
    Voor de rest doet Truus net zo haar best als Shirley. 🙂

  9. 29 november 2012 19:07

    Ook hier worden de mééste zaken wel gescheiden afgevoerd , alleen voor blik is er hier geen inzamelingsmogelijkheid !Flessenbak ook met drie openingen ! De flessenbak staat naast de bak voor plastic afval en we dóen dat ook allemaal keurig 😉

  10. 29 november 2012 21:18

    Wat een origineel onderwerp voor de WE300! Ik heb slechts een mager tipje voor je: je kunt bij de natuurwinkels ook theezakjes zonder touwtje, nietje en labeltje kopen, maar of je daar nou echt gelukkiger van wordt? Wel r*t*vermoeiend dat scheiden, ja.

    Maar die Shirley…ken ik die of begin ik een lichte vorm van dementie te ontwikkelen? Ik volg je toch al jaaaren.

  11. 30 november 2012 17:02

    Leuke WE. Hier wordt ook afval gescheiden. We verzamelen ons een breuk!

  12. 1 december 2012 13:55

    Leuke WE

  13. 1 december 2012 13:57

    Ik heb geen kliko(s), gelukkig. Wel staan er verzamelcontainers.
    Eentje voor papier, eentje voor GFT en eentje voor restafval. Glasafval kan naar de glasbak die bij de supermarkt staat.
    Maar theezakjes separeren… een brug te ver, denk ik.
    Maar wel een leerzame WE, leuk geschreven!

  14. 1 december 2012 21:20

    Ik heb vaak theezakjes zonder touwtje en papiertje/nietje. Gelukkig maar. 😉

Geef een reactie

