Skip to content

Groningen.

13 oktober 2013

Frans en ik waren al eens in Groningen geweest maar dat was slechts vluchtig, met familie mee.
Daarom besloten we onze voordelige dagkaarten te gebruiken voor een hernieuwd bezoek.
Het feit dat je tegenwoordig, dankzij de Hanzelijn, in een ruk door kunt speelde ook mee.

Zodoende liepen we, ondanks de voorspelling dat het in het Noorden nat zou zijn, zaterdagmorgen naar Almere Centrum om daar de Intercity te nemen. De treinrit, met slechts drie stops, duurde een uur en veertig minuten.

Het Noorden begint zeker voorbij Assen want toen begon het te regenen. En dat bleef het een groot deel van de dag doen. Maar ik mopper niet, vergeleken bij vandaag was het een prachtige dag!
Bovendien waren er genoeg eettentjes, cafeetjes en winkels om de regen te ontvluchten.
Dat deden wij bij Multi-Vlaai, V&D en ‘t Pannekoekschip. Uiteraard ook om de inwendige mens te versterken en het toilet te bezoeken.

We hebben door ontelbaar veel straatjes gezworven en tussen een heleboel oud zat ook heel wat nieuw. Modern was bijvoorbeeld het Groninger museum (wat ik herkende van Kunst&Kitsch) en het VVV-gebouw.  Oud was (natuurlijk) de Martinitoren, roodstenen huisjes, een hofje met mijn naam: Geertruids Gasthuis en nog veel meer. De stad schijnt trouwens tientallen hofjes te herbergen.

Aan het eind van de middag gebeurde er nog iets onverwachts. Op een hoek staand keken we welke kant we op moesten om bij het station te komen. Frans zette een stap opzij en verdween in de grond…
Nou ja, een been zat tot boven zijn knie in een afwateringsputje waarvan het deksel er naast lag.
Omdat we stevig gearmd liepen en ik (mede door het paardrijden) snelle reacties heb, trok ik hem gelijk omhoog.

Een aardige buschauffeur, die voor een rood stoplicht stond, zag het gebeuren en informeerde hoe of het ging. Gelukkig had hij niets, op een vieze schoen, sok en broek na dan.
Eenmaal van de eerste schrik bekomen moesten we er vreselijk om lachen.

Helaas dit keer maar weinig foto’s. Ze zijn vanaf de 4e en 5e verdieping van de V&D genomen.
Moeten we nog een keer terug. Maar dan met mooi weer. 😉

Groningen 001

Groningen 003

Groningen 005

Uitzicht vanaf de V&D.

Groningen 008

De Martinitoren.

Groningen 011

Ineens kwamen er drie wagens voorbij. Elk getrokken door twee paarden.

Groningen 012

Heerlijke pannenkoeken en vlotte bediening in ’t Pannekoekschip.

11 reacties leave one →
  1. 14 oktober 2013 08:52

    Mooie foto’s. Ik was de 12e ook in Groningen. Op bezoek bij mijn zoon die daar is gaan wonen voor zijn studie, maar daar nog steeds woont (hij is 35) en het er erg naar zijn zin heeft. We hebben met zijn tweeën door Groningen gedwaald. Ik was er natuurlijk al eerder geweest, maar het blijft een prachtige stad. Ik was verrast wat er allemaal in de steigers stond en herkende de Grote Markt bijna niet meer.

  2. 14 oktober 2013 15:28

    Het moet inderdaad een mooie stad zijn, ik ben er zelf nog nooit geweest maar dat komt vast nog wel. Wat een rare stunt zeg, opeens in de grond zakken… kwam Frans aandacht te kort? Kan me niet voorstellen als jullie zo close wandelden ;-). Gelukkig is het goed afgelopen!

  3. 14 oktober 2013 16:08

    Eigenlijk ben ik nog nooit in Groningen geweest, en ik weet ook niet waarom niet, want van iedereen hoor wat voor leuke stad het is. Misschien toch eens plannen. 🙂

  4. 14 oktober 2013 18:00

    Groningen staat ook bij mij nog op het programma , eerstvolgende goedkope NS kaartjes misschien wel! Er woont sinds kort een neef van me die we willen bezoeken en dan nemen we natuurlijk “de stad”even mee! Dan zullen we zeker ook bij V&D komen want tja, geplast moet er altijd wel worden en dáárvoor kun je het best dáár terecht;-)

  5. 14 oktober 2013 18:25

    Nooit geweten dat je in Groningen zo maar in de grond kunt zakken.

  6. Willie permalink
    14 oktober 2013 22:16

    Ondanks het slechte weer hebben jullie dus toch een leuke dag gehad.
    Dat was schrikken, dat hij ineens wegzakte!
    Moest hij de terugreis maken met een nat been, vervelend. Ik hoop dat je de schoen schoon hebt kunnen krijgen.
    In de wagens zaten misschien bruiloftsgasten.
    In Amsterdam is ook een pannenkoekenboot.
    Ondanks het donkere weer heb je toch mooie foto’s gemaakt, leuk logje Truus.

  7. 16 oktober 2013 09:38

    Mooie panoramafoto met de Der Aakerk (die met de gele banden). Gelukkig heb je de “oude grieze” ook geschoten. Mooi verhaal van je wegzakkende man. ’t Zal je gebeuren! Schrikken, denk ik.
    Mooie reclame voor Groningen. Toen we nog in Leek woonden ging ik vaak met de bus een middagje stadten. Altijd gezellig.

  8. 16 oktober 2013 10:55

    Jaren terug waren we er al eens geweest,afgelopen zomer met de boot.Groningen ik vind het een leuke stad en nog zoals een stad voor mij moet zijn……gemoedelijk en verrassend hoeveel kunst je tegen komt zelfs onder de klappen van de brug hangt kunst.

    Het station vind ik al mooi,daar vaarde we langs en het Gronings museum daar was ik de eerste keer geweest,zo apart.

    Dat is schrikken zomaar ‘door de grond gaan’,gelukkig goed afgelopen.

  9. 16 oktober 2013 22:22

    Groningen, mooi. Een keer geweest, voor mijn werk. Het was 35 graden en we zaten te puffen onder die toren.Dit ziet er wat koeler uit gelukkig. Je hebt er een mooie rapportage van gemaakt. Hopelijk is alles goed met het been van Frans. Je schrikt er toch van.

  10. 17 oktober 2013 20:12

    Jémig, hij had wel een been kunnen breken! Dat zou geen leuk souvenir geweest zijn ;-(
    Hadden ze daar geen hekje om kunnen zetten??

    Ik ben heel lang geleden eens in Groningen geweest. ’t Was maar een kort bezoekje, want we waren op doortocht naar Schiermonnikoog, maar wat ik ervan onthouden heb wilde ik nog een keertje terug. Nog steeds niet van gekomen…

  11. 21 oktober 2013 09:00

    Goedendag, een beetje surfen over de linken bracht mij op deze blog.
    Leuk om te lezen dat er in Groningen op een regenachtige dag nog zoveel te beleven is. Ik ben er zelf nog nooit geweest, daar is het net te ver weg voor. Maar één foto kon ik wel thuisbrengen. De pannenkoekenboot. Die heeft een aantal jaren geleden in Werkendam gelegen. Tegenwoordig licht er een andere pannenkoekenboot, meer in westernstyle. Misschien een idee om die pannenkoekenboot eens te combineren met een bezoekje aan de Bieschbos en het museum aldaar.
    Vr groet van de Boerin Zonder Naam
    http://www.bloggen.be/boerinzondernaam/

Geef een reactie

