Skip to content

Parodontitis, een taboe?

8 september 2009

Parodontitis is een ernstige ontsteking van het tandvlees. En dat heb ik dus. Nu heb ik al jaren af en aan wat last van mijn tandvlees maar zo’n 2,5 week geleden ging het echt mis. Ondanks twee keer per dag goed poetsen en ’s avonds ook nog rageren en flossen begon ik steeds meer last te krijgen. Dat werd tandartsbezoek. Dinsdag 25/8 werd de diagnose parodontitis gesteld. Woensdag 26/8 werd de ontsteking in kaart gebracht en kreeg ik Corsodyl om mijn mond te spoelen. Donderdag 27/8 had ik bijna de hele dag kiespijn, kreeg een noodzenuwbehandeling en moest ik aan de antibiotica. Kort na thuiskomst met Ibuprofen mijn bed ingedoken. Vrijdagmiddag 28/8 zette de ontsteking dusdanig door dat ik er lichte koorts bij kreeg en het weekend hoofdzakelijk slapend doorgebracht heb. Maandag was man vrij en zijn we een dagje naar onze caravan geweest waar ik me heel rustig gehouden heb. Dinsdag ging het wel weer en ben ik toch maar gaan werken. Die week nog even terug geweest naar de tandarts omdat ik een allergische reactie kreeg van de antibiotica. Nu heb ik een ander middel gekregen met nog engere mogelijkheden op bijwerkingen én ik mag er niet mee in de zon. Gistermiddag (7/9) had ik de definitieve wortelkanaalbehandeling. Om kwart voor negen lag ik al met paracetamol in bed. Vanmorgen is het gelukt om zonder pijnstilling te werken maar ik was wel erg moe. Deze maand worden in twee sessies de tandzakjes nog schoongemaakt en verder moet ik elke twee maanden op controle komen waarbij het gebit meteen gereinigd gaat worden. De totale behandeling gaat ongeveer een jaar duren. Grote, diepe, zucht!!!

Gelukkig waren er ook een aantal leuke dingen tussendoor zoals een “zussendag” met mijn twee oudere zussen naar Batavia Stad, een bezoekje aan Plato om het boek met foto’s van de schilderijen van zijn broer Piet Rol op te halen en een dagje naar Beekbergen waar het jaarlijkse stoomtreinenfestival  “Terug naar Toen” plaatsvond.

No comments yet

Geef een reactie

